وبلاگ

از کی اموزش فارسی رو شروع کنیم؟

3
دسته‌بندی نشده

از کی اموزش فارسی رو شروع کنیم؟

از چه زمانی و چگونه آموزش زبان فارسی را به کودکان شروع کنیم؟

با اینکه آموزش زبان فارسی به کودکی  که در یک محیط کاملا انگلیسی زبان رشد میکند کار سختی است اما جذابین و شیرینی خود را نیز دارد. زبان فارسی یکی از قدیمی ترین و زیباترین زبان های زنده دنیا است. این زبان بسیار شیوا، شیرین و همچنین الفبای آن برای یادگیری بسیار ساده هستند. آموزش حروف زبان فارسی به کودک ایرانی خارج از کشور می‌تواند آنها را برای خواندن و نوشتن زبان فارسی، بیشتر آماده کند.

همانطورکه میدانید زبان فارسی از 32 حرف تشکیل شده که با ترکیب هر کدام از این کلمات با یکدیگر کلمات جدیدی به دست می آید و کلمات در زبان فارسی هیچگاه انتها ندارند و همیشه با خود یک معنی و شکل جدید به همراه دارند.  آموزش حروف الفبای فارسی باید به گونه‌ ای باشد که کودک شما با شکل و نوع کلمات و همچنین حالات مختلف یک حرف آشنا شود.

برای آموزش دادن زبان فارسی به کودک خود در خارج از کشور زندگی میکند بهترین کار پیدا کردن هدف اصلی شما از این کار است، نه اینکه فقط به فکر آموزش دادن و یاد دادن کلمات و حروف به کودک خود باشید، زیرا  در این صورت کودک شما بدون هیچ هدفی فقط به سمت یادگیری برخی کلمات میرود که حتی شاید با این کار شما او را از زبان فارسی متنفر کنید. اگر به دنبال آموزش اصولی و با هدف زبان فارسی به کودک خود هستید ادامه این مطلب را دنبال کنید.

از چه سنی باید آموزش زبان فارسی به کودک خود را شروع کنیم؟

در اکثر کشورهای توسعه یافته، آغاز آموزش را از سن 3 سالگی می‌دانند. اما ممکن‌است در این سن کودک بازیگوش ما آن علاقه و میل برای یادگیری حروف الفبا را نداشته باشد و بیشتر به دنبال بازیگوشی و کاوش دنیای خود باشد؛ که ما در این حالتبادی از راه های مختلف توجه کودک خود را به یادگیری جلب کنیم به صورتی که این یادگیری برای او یک بازی باشد.

یکی از اصلی ترین راه های آموزش زبان فارسی به کودکان خارج از کشور استفاده از شعر و ترانه است:

ربان فراسی بسیار آهنگین و با وزن است و به همین علت به راحتی میتوان کلمات و مکالمات روزمره را از طریق شعر و آهنگ به کودک خود آموزش دهید. شعر و ترانه ‌های کودکانه زبان فارسی که ما در دبستان و یا در دوران کودکی یاد گرفته ایم برای کودک شما جذاب هستند و در ذهن او به راحتی تاثیر میگذارند.

آموزش حروف الفبا با کمک شعر به دلیل آهنگین بودن آن در کوتاه ‌ترین زمان، می ‌تواند روی کودک اثر گذاشته و شما را به نتیجه دلخواه برساند و همچنین علاقه کودک شما را به یادگیری زبان فارسی افزایش دهد. این نوع آمو‌زش به دلیل اینکه برای کودک نوعی سرگرمی به حساب می‌آید، جذاب است و اشتیاق او را برای یادگیری افزایش می‌دهد و همچنین کودک شما میتواند در حین بازی کردن و دویدن شعر های فارسی را بخواند و به راحتی آنها را یاد بگیرد. استفاده از شعر برای آموزش حروف الفبا به کودک از سنین 3 تا 5 سال توصیه می‌شود و نتیجه آن هم در اکثر اوقات ثابت شده‌ است.

منابع زیادی برای آموزش فارسی به ‌صورت شعر برای کودکان در سنین مختلف وجود دارد. برای مثال، فیلم‌های آموزشی رایگانی در اینترنت وجود دارند و شما می ‌توانید بدون پرداخت هیچ هزینه‌ ای، آن‎ها را دانلود کرده و از این طریق به کودک دلبند خود زبان فارسی را آموزش بدهید.

اما توجه داشته باشید که آموزش کلمات و حروف  فارسی به کودکان در سنین پایین با شعر، شاید در ابتدا کار چندان راحتی نباشد، اما اگر با استفاده از روش‌های درست و متنوع، این کار را انجام دهید، بعد از مدتی با دیدن پیشرفت فرزند خود، بیشتر به این کار علاقه‌مند خواهید شد و همچنین کودک شما به زبان فارسی علاقه مند میشود.

استفاده از فلش کارت نیز راه دیگری است که میتوان برای آموزش به کودک از آنها استفاده کرد:

در دوران دبستان ما برای آمورش کلمات و حروف از فلش کارهایی با عکس استفاده میکردند که در آموزش زبان فارسی به ما فارسی زبانان بسیار تاثیر گذار بود که این مورد میتواند برای کودکان غیر فارسی زبان نیز بسیار خوب عمل کند. بهترین زمان برای آموزش زبان فارسی به کودکان خارج کشور توسط فلش کارت باید از سن 3 سالگی به بعد انجام گیرد. به کمک فلش کارت‌ ها می ‌توان به کودک در یادگیری حروف کوچک، بزرگ و میانی کمک کرد. همچنین با فلش کارت می‌توان میزان یادگیری کودک را سنجید و میزان پیشرفت او را ارزیابی کرد.

استفاده از بازی ها برای یاد دادن زبان فارسی به کودکان دو زبانه:

کودکان انرژی زیادی دارند و بازیگوشی آنها زیاد است و همچنین علاقه زیادی به بازی کردن دارند؛ پس یک گزینه عالی برای آموزش می ‌تواند بازی کردن پدر و مادر با کودک باشد و در حین بازی کردن به کودک خود آموزش زبان فارسی بدهند. روش‌های متنوع و زیادی برای آموزش حروف الفبا به کمک بازی کردن وجود دارد که می‌ توانید از تمامی این روش‌ها استفاده کنید.

ثبت نام کودک در مدارس فارسی زبان در کشوری که هستید بهترین راه است:

در مدارس فارسی زبان که مدرک داشته باشند و معلمان آن سابقه بالایی داشته باشند و به زبان فارسی  مسلط باشند بهترین و آسان ترین راه ها انتخاب میشوند تا کودک شما به راحتی و با علاقه زبان مادری خود را یاد بگیرد از اینرو بهترین انتخاب برای  یاددهی زبان فارسی به کودکان ثبت نام آنها در مدارسی است که به آموزش زبان فارسی مشغول هستند.

مدرسه ی فارسی کلگری با این اعتقاد راسخ که مهاجرت و زندگی به دور از وطن مادری نمی تواند مانعی جدی جهت ارتباط فرزندان پاک ایران زمین با پیشینه ی فرهنگی و تاریخی سرزمین مادری باشد، مفتخرا از سال 2012 به همکاری انجمن فرهنگی ایرانیان شهر کلگری با ارائه ی کلاس های آموزش اصولی خواندن و نوشتن به زبان شیرین فارسی ، سعی در فراهم نمودن شرایط و بستر مناسبی است تا فرزندان فارسی زبان مهاجر با تاریخ، فرهنگ، هنر و آداب ورسوم سرزمین مادری خود آشنا شوند.

مدرسه کلگری به کودکان 6 تا 12 سال زبان فارسی را آموزش میدهد و شما میتوانید از طریق  تماس به شماره های  موجود در سایت و یا پر کردن فرم ثبت نام کودک خود را به سمت یادگیری زبان فارسی  اصولی سوق دهید.​

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *