وبلاگ

اموزش فارسی به کودک 3 ساله

دسته‌بندی نشده

اموزش فارسی به کودک 3 ساله

آموزش زبان فارسی به کودک 3 ساله

آموزش زبان درست از روزهای اول به دنیا آمدن فرزند آغاز میشود و شما با آوا ها و صداها و میتوانید حرف زدن و زبانی که برای حرف زدن باید فرا  بگیرد را به اوآموزش دهید؛ معمولا تا 2 سالگی ، بیشتر کودکان واژگان زیادی می آموزند و می ‎توانند کلمات را برای ابراز نیازهای خود به کار بگیرند.

اما به این نکته توجه داشته باشید که کودک شما تا 5 – 6 سالگی توانایی خواندن ندارد و این را محققان ثابت کرده اند.  محققان معتقدند در اغلب بچه ها تا این سن هنوز ارتباطات عصبی مغز آنقدر رشد نکرده اند که آنها قادر باشند حروف چاپ شده را که ازنظر شان تصویر هستند در مغز تبدیل به علائم معنی داری که میشناسند کنند و با سر هم کردن آنها در ذهنشان کلمه بسازند. با اینکه کودکان در سنین کم دوست دارند کتاب در دست بگیرند و نشان دهند که در حال خواندن هستند اما هنوز توانایی تشخیص و ربط دادن کلمات را به یکدیگر ندارند.

مهارت های ارتباطی کودکتان از 2 تا 3 سالگی با تقویت لب های او بیشتر میشود و او می‎ تواند کلمات بیشتری را برای ایجاد جملات ساده در کنار هم قرار دهد. برای مثال او می‎ تواند بگوید مامان خداحافظ یا بگوید بابا سلام و …. حتی در این دوره کودک شما میتواند پاسخی به سوالات شما بدهد و مثلا بگوید وسیله ای که به دنبال آن هستید کجا قرار دارد.

در این دوره میتوانید به کودک خود پاسخ به سوالات را با کلمات پیچیده تر را آموزش دهید که چند مثال از آن را در ادامه برای شما می آوریم:

  1. به فرزند خود نام و نام خانوادگی اش را بیاموزید.
  2. در رابطه با تعداد، اندازه و شکل اشیا مختلف از او سوال بپرسید.
  3. از فرزند خود سوالاتی بپرسید که جواب آن ها “آره” و یا “نه” نباشد. برای مثال بگویید چند پرنده در آسمان هستند و دارند به کجا میروند؟ سپس صبر کنید و منتظر شنیدن جواب او باشید. اگر جواب درستی نداد میتوانید با آرامش به او بگویید من 2 پرنده میبینم که در حال رفتن به بالای درختان هستند.
  4. از فرزندتان بخواهید تا داستان کتاب مورد علاقه اش را برایتان تعریف کند و ترجیحا این را به زبان مادری که قصد دارید آن را آموزش دهید تعریف کند. از او بپرسید “چه اتفاقی برای او 3 تا خوک کوچولو در فلان جای داستان افتاد ؟” خواندن کتاب به توسعه زبان گفتار کودکتان کمک خواهد کرد. او را به کتابخانه ببرید و به سلیقه خودش برایش کتاب بخرید تا حداقل از عکس های روی کتاب  خوشش بیاید. او از انجام این کار با شما لذت خواهد برد و تمایل بیشتری برای یادگیری و خواندن آن پیدا میکند.
  5. بازی های تخیلی و سرگرم کننده انجام دهید. بازی کردن و نقش آفرینی ، فرصت های غنی برای استفاده و یادگیری زبان در اختیار فرزندتان قرار خواهد داد .میتوانید بازی هایی که کمک به یادگیری زبان مادری برای غیر فارسی زبانان میکنند را در مقالات قبلی همین سایت مطالعه کنید.
  6. فراموش نکنید که فرزندتان هنوز به محیطی آرام نیازمند است که این موضوع فقط مختص زمان خواب او نیست. تلوزیون و رادیو را خاموش کنید و بگذارید کودکتان از بازی کردن ، آواز خواندن و صحبت کردن با شما در محیطی آرام لذت ببرد و تمرکز او تنها برای حرف زدن و یادگیر زبان مورد نظر باشد.

هر چه سن کودک شما بالاتر میرود و نزدیک به 6 سال میشود آموزش زبان فارسی به او برای شما راحت تر میشود اما بهتر است آموزش اصولی زبان فارسی را در سن های  بین 6 تا 12 سال به مدارس مخصوص زبان فارسی در شهری که هستید  بسپارید تا کودک شما کاملا درست و با بازی زبان شیرین فارسی را آموزش ببیند زیرا در این صورت علاقه او به یادگیری زبان فارسی بیشتر میشود و حتی شاید مشکلات شما در صحبت کردن به زبان فارسی را بر طرف کند و کاملا اصولی و بسیار آسان با زبان فارسی آشنا شود.

مدرسه ی فارسی کلگری با این اعتقاد راسخ که مهاجرت و زندگی به دور از وطن مادری نمی تواند مانعی جدی جهت ارتباط فرزندان پاک ایران زمین با پیشینه ی فرهنگی و تاریخی سرزمین مادری باشد، مفتخرا از سال 2012 به همکاری انجمن فرهنگی ایرانیان شهر کلگری با ارائه ی کلاس های آموزش اصولی خواندن و نوشتن به زبان شیرین فارسی ، سعی در فراهم نمودن شرایط و بستر مناسبی است تا فرزندان فارسی زبان مهاجر با تاریخ، فرهنگ، هنر و آداب ورسوم سرزمین مادری خود آشنا شوند.

مدرسه کلگری به کودکان 6 تا 12 سال زبان فارسی را آموزش میدهد و شما میتوانید از طریق  تماس به شماره های  موجود در سایت و یا پر کردن فرم ثبت نام کودک خود را به سمت یادگیری زبان فارسی  اصولی سوق دهید و ارتباط او را با خانواده خود در ایران حفظ کنید.

 

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *