وبلاگ

اموزش زبان با بازی

IMG_20211123_091200_266
دسته‌بندی نشده

اموزش زبان با بازی

4 روش اموزش زبان فارسی به کودکان با بازی

والدین کودکانی که در خارج از کشور هستند علاقه زیادی دارند که به کودکان خود قبل از رفتن به مدرسه و قرار گرفتن در جمع اتگلیسی زبانان، زبان فارسی را آموزش بدهند. حتی گاهی پدر و مادرهایی که در ایران هستند نیز علاقه دارند این کار را انجام دهند و قبل از رسیدن به سن مدرسه به کودکان خود خواندن و نوشتن را آموزش دهند.

اکثر پژوهشگران و زبان شناسان بر این باورند که می ‌توانیم از سن سه سالگی، آموزش زبان فارسی و دیگر زبان ها را به کودک خود شروع کنیم، خوشبختانه با وجود روش ها و متد های جدید آموزشی مانند آموزش زبان با شعر و بازی و… آموزش به کودکان در سنین کم بسیار آسان شده و به راحتی والدین میتوانند آموزش های خود را شروع کنند.

کودکان کم سن و سال، قطعاً نمی‌توانند با به‌کارگیری روش‌های سخت‌گیرانه‌ای که در مدارس اعمال می‌شود، زبان فارسی را یاد بگیرند به همین دلیل بهترین کار آموزش زبان فارسی به کودکان از طریق روش های هیجان انگیز و ومطابق میل آنها است!

کودکان در سنین 3 سالگی عاشق بازی کردن هستند و از بازی های جدید که شما به آنها آموزش میدهید و هیجان بالایی دارند بسیار لذت میبرند، معمولا این کودکان در حین بازی کردن یادگیری آسان تری دارند و تمان کلمات و حرکاتی که در بازی به آنها آموزش داده شود را به راحتی یاد میگیرند از اینرو میتوانید برای آموزش زبان فارسی به کودکان خود از  بازی های مختلف استفاده کنید که ما در ادامه تعدادی از این بازی ها را برای شما می آوریم.

  1. آموزش زبان فارسی به کودکان با استفاده از جورچین و پازل:

استفاده از پازل ها و جورچین ها یکی دیگر از بهترین روش ها برای برای آموزش حروف الفبا به کودکان است. این روش برای افرادی که دوست ندارند کودکانشان تمام وقت  خود را در گوشی بگذرانند بهترین راه است. برای مثال، جورچین‌هایی در بازار وجود دارند، که حروف الفبا روی آنها به صورت جای خالی وجود دارد. شما می ‌توانید با استفاده از این نوع پازل ها ذهن کودک خود را درگیر کنید و کنجکاوی او را تحریک کنید و علاوه بر ساعت ها مشغول کردن او به بازی  زبان فارسی را هم آموزش دهید.

علاوه بر این پازل‌ ها، یک سری بازی معمایی و آموزشی اختصاصی هم برای آموزش الفبا و کلمات فارسی به کودکان خردسال در بازار موجود است که البته باید ببینید در شهری که شما ساکن هستید کتاب فروشی های فارسی زبان وجود دارد یا خیر. این بازی‌ های آموزشی، دارای کارت‌هایی عکس‌ دار هستند و شما می‌توانید با استفاده از هریک از این عکس‌ها، یک حرف الفبای فارسی و در کنار آن، شکل چندین کلمه که با آن حرف شروع می‌شود را به کودک خود آموزش دهید.

به دلیل رنگی رنگی بودن و فانتزی بودن این کارت ها کودک شما از آنها استقبال میکند و کار شما برای آموزش دادن راحت تر میشود.

  1. بازی های مجازی و نصب شده روی گوشی هوشمند:

تنها با داشتن یک گوشی هوشمند که امروزه تمامی پدر ها و مادرها از آن استفاده میکنند، می ‌توانید از این برنامه ‌ی آموزشی برای یاد دادن الفبا به کودکان خود استفاده کنید. در این بازی ها کودکان شما با طی کردن مراحل مختلف میتوانند زبان فارسی را یاد بگیرند و حتی با مهارت های دیگه مانند ریاضی نیز آشنا شوند و از هم سن و سال های خود بسیار جلوتر باشند. بازی با گوشی هوشمند آسانترین و کم هزینه ترین روش یاد دهی زبان فارسی به کودکان خارج از کشور است و همچنین میتوان از آن برای آموزش زبان انگلیسی نیز استفاده کرد تا کودک شما از دیگران جلوتر باشد .

  1. اموزش زبان فارسی به کودکان در حمام:

برای اینکه کودک شما در حمام ادیت نشود و اجازه بدهد به راحتی او را استحمام کنید بهترین راه مشغول  کردن او با وسایل بازی مخصوص است و اگر قصد دارید به کودک خود زبان فارسی آموزش دهید میتواندی از طریق  وسایل بازی پلاستیکی این کار را انجام دهید و یا بر پشت او کلماتی را با انگشست بنویسید تا او حدس بزند چه کلمه و شکلی است. اگر هم سن کودکتان خیلی کم است از حروف های ساده استفاده کنید و کمکش کنید تا تشخیص دهد حرف نوشته شده آ است یا ب  و به مرور زمان از کلمات پیچیده تری استفاده کنید.

  1. بازی با کودکان هم سن و سال خود و آموزش اصولی در هنگام بازی:

به دلیل اینکه والدین صبر زیادی برای آموزش به کودکان خود ندارند از اینرو بهترین کار فرستادن کودکان به مدارس فارسی زبان در اطراف محل زندگی است زیرا در این مدارس معلمان و کادر مدرسه با صبر زیاد و انجام بازی های گوناگون و اصولی به کودکان شما زبان فارسی را آموزش میدهند و کمک میکنند تا آنها از  زبان فارسی متنفر نشوند.

اما مسئله مهم این است که باید مدرسه مورد نظر شما دارای  مدرک و مجوز معتبر باشد و معلمان و کادری که در آن کار میکنند سابقه داشته باشند تا بدانند با کودک شما چگونه رفتار کنند در غیر این صورت باعث خسته شدن کودک و ناتوانی و بی رقبتی نسبت به یادگیری زبان فارسی در او میشود.

مدرسه ی فارسی کلگری با این اعتقاد راسخ که مهاجرت و زندگی به دور از وطن مادری نمی تواند مانعی جدی جهت ارتباط فرزندان پاک ایران زمین با پیشینه ی فرهنگی و تاریخی سرزمین مادری باشد، مفتخرا از سال 2012 به همکاری انجمن فرهنگی ایرانیان شهر کلگری با ارائه ی کلاس های آموزش اصولی خواندن و نوشتن به زبان شیرین فارسی ، سعی در فراهم نمودن شرایط و بستر مناسبی است تا فرزندان فارسی زبان مهاجر با تاریخ، فرهنگ، هنر و آداب ورسوم سرزمین مادری خود آشنا شوند.

مدرسه کلگری به کودکان 6 تا 12 سال زبان فارسی را آموزش میدهد و شما میتوانید از طریق  تماس به شماره های  موجود در سایت و یا پر کردن فرم ثبت نام کودک خود را به سمت یادگیری زبان فارسی  اصولی سوق دهید و ارتباط او را با خانواده خود در ایران حفظ کنید.

 

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *